učiteľstvo hudobného umenia
Opis študijného programu: Opis
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia ovláda východiská teórie hudby v oblasti hudobnej histórie (Dejiny hudby, Základy hudobnej kultúry), hudobnej teórie a organológie (Hudobná teória, Metodika hudobnej náuky na ZUŠ) so zameraním na obsah vzdelávania definovaný vzdelávacím štandardom pre Základné umelecké školy. Zároveň má schopnosť komunikovať aj medzidisciplinárne presahy a súvislosti (Psychológia umenia a umeleckej komunikácie, Úvod do hudobnej informatiky). Preukazuje schopnosť pracovať v tvorivom hudobnom kolektíve a vnímať príslušné sociálne aspekty práce v ňom (Spevácky zbor). Absolvent je kvalifikovaným učiteľom hudby na základných umeleckých školách, vychovávateľom a pedagogickým asistentom v súlade s Vyhláškou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a v súlade so zákonom 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Má schopnosť komunikovať hudobno-teoretické vedomosti, základné hudobné zručnosti a orientuje sa v podmienkach a požiadavkách výchovno-vzdelávacieho procesu druhého stupňa základných škôl (ISCED 2A, 2B), základných umeleckých škôl (ISCED 1B, 2B) a konzervatórií (ISCED 5B).
V špecializácii Hra na nástroji/Spev preukazuje adekvátne hudobné zručnosti v hre na zvolenom hudobnom nástroji (Hra na klavíri, Hra na organe, Hra na gitare, Hra na flaute, Hra na akordeóne, Hra na klarinete, Hra na husliach) alebo v speve (Spev). Preukazuje vedomosti z oblasti hudobnej literatúry daného nástroja (Klavírna literatúra, Literatúra hudobného nástroja, Vokálna literatúra). Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým v rámci hudobného odboru na základných umeleckých školách. Absolvent je spôsobilý vykonávať profesijnú činnosť v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z. z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, a to v kategórii Učiteľ základnej umeleckej školy. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pedagogickej činnosti, ktoré sú upravené v zákone č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vo vyhláške č. 1/2020 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov.
V špecializácii Hudobnodramatická tvorba preukazuje vedomosti z oblasti metodiky a didaktiky v danej oblasti. Disponuje vedomosťami z oblasti dejín divadla (Dejiny divadla). Ovláda dramatizáciu literárneho textu (Dramatizácia literárneho textu), základy réžie (Základy réžie I – II), choreografiu (Základy choreografie). Vie realizovať tvorbu kostýmov a scénografiu malých javiskových foriem (Výtvarné prostriedky v divadle). Ovláda a v praxi vie použiť javiskovú reč, základy herectva, spevu a javiskového pohybu (Javiskový pohyb, Herectvo a javisková reč). Získané znalosti dokáže prepájať pri tvorbe samostatného hudobnodramatického projektu menšieho rozsahu. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým ako učiteľ na ZUŠ, môže sa uplatniť tiež ako pedagóg v centrách voľného času, v rôznych záujmových krúžkoch, ako vedúci umeleckých združení, napríklad ochotníckych divadiel a podobne.
V Špecializácii Zvuková tvorba preukazuje vedomosti z oblasti moderných zvukových technológií (Úvod do zvukovej tvorby, Nové média a hudba) a akustiky (Základy akustiky, Akustika hudobných nástrojov). Má schopnosť komunikovať vedomosti a poznatky v rámci realizácie hudobných činností (Dramaturgia rozhlasovej tvorby, Hudobné činnosti na ZŠ) a preukazuje schopnosť organizácie tvorivého procesu zameraného na prácu so zvukom (Zvuková tvorba, Zvukový projekt). Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým v rámci hudobného odboru a odboru audiovizuálnej a multimediálnej tvorby na základných umeleckých školách. Zároveň je absolvent spôsobilý vykonávať profesijnú činnosť v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z.z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, a to v kategóriách Zvukár a Mikrofonista - asistent zvuku.
Absolvent študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia:
- pozná základnú hudobnú terminológiu,
- pozná históriu hudby a ovláda zákonitosti jej vývoja,,
- ovláda základy hudobnej teórie a vie ich využívať v praxi,
- vie využívať hudobnú literatúru v praxi,
- disponuje medziodborovými vedomosťami,
- orientuje sa v sústave Medzinárodnej klasifikácie vzdelávania ISCED,
- rozumie procesu plánovania, organizovania i vyhodnocovania výchovno-vzdelávacieho procesu.
Okrem všeobecných hudobných vedomostí a zručností absolvent študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia preukazuje špecifické zručnosti podľa zvolenej špecializácie:
A. Absolvent špecializácie Hra na nástroji/Spev:
- ovláda hru na danom nástroji/spev (prípadne iný obligátny nástroj využiteľný v pedagogickom procese),
- orientuje sa v nástrojovej problematike a repertoári,
- má schopnosť interpretovať skladby s ohľadom na druh, žáner a štýl,
- má schopnosť aplikovať teoretické poznatky z pedagogiky a metodiky nástrojovej hry/spevu do oblasti hudobnej interpretácie,
- má rozvinuté zručnosti ďalej sa vzdelávať,
- dokáže pracovať so žiakom s ohľadom na jeho individuálne danosti a stupeň vývoja,
- je schopný implementovať teoretické vedomosti do pedagogickej praxe,
- dokáže organizovať a realizovať tímovú prácu.
B. Absolvent špecializácie Hudobnodramatická tvorba:
- disponuje základnými poznatkami z oblasti dejín a teórie divadla,
- má schopnosť aplikovať teoretické poznatky z pedagogiky a metodiky do vzdelávacieho procesu v oblasti príprav na inscenačnú literárno-dramatickú tvorbu (resp. hudobnodramatickú tvorbu ako literárno-dramatickú tvorbu so zastúpením hudobnej zložky),
- pozná základné trendy súčasného divadla a hudobného divadla,
- má schopnosť analyzovať literárno-dramatické a hudobnodramatické dielo,
- orientuje sa v základoch javiskovej reči, čo je predpokladom vyučovania reči, prednesu a rétoriky na ZUŠ (dychové a artikulačné cvičenia, práca s hovoreným slovom, práca s textom, hlasové cvičenia, texty, dramaturgia prednesu, interpretácia textu, rétorika, dramatizácia rozprávok),
- orientuje sa v základoch réžie,
- orientuje sa v základoch tanečného umenia s dôrazom na javiskový pohyb aplikovaný pre potreby divadla a hudobného divadla, čo je predpokladom vyučovania pohybu na ZUŠ (koordinačné, akrobatické cvičenia, pocit osi, uvoľnenie, napätie, priestorové tvary, orientácia v priestore),
- orientuje sa v základoch výtvarného umenia s dôrazom na oblasť divadelnej scénografie a kostýmu,
- orientuje sa v základoch bábkarskej tvorby, čo je predpokladom vyučovania príslušných predmetov na ZUŠ,
- má schopnosť pracovať v tíme, čo je predpokladom vyučovania práce v súbore na ZUŠ (súborová práca, prezentácia divadelného predstavenia),
- vie posúdiť predpoklady žiakov pre dramatické činnosti,
- vie posúdiť predpoklady žiakov pre tanečné činnosti,
- vie definovať hlavné zložky prípravy literárno-dramatického, resp. hudobnodramatického inscenačného tvaru,
- pozná základy divadelnej dramaturgie,
- dokáže vytvoriť koncept a libreto menšieho inscenačného tvaru, čo je predpokladom vyučovania dramatiky a slovesnosti na ZUŠ (autorská tvorba, etuda, improvizácia, hra s predmetom),
- disponuje predpokladmi vytvoriť krátku divadelnú inscenáciu.
C. Absolvent špecializácie Zvuková tvorba:
- pozná technické a technologické východiská prostriedkov na spracovanie zvuku,
- orientuje sa v problematike akustiky,
- pozná základnú fyzikálnu a akustickú terminológiu,
- vie definovať základné odporúčania pre budovanie technického zázemia pre spracovanie zvuku a zvukového záznamu,
- má schopnosť optimálne redukovať požiadavky na technické vybavenie s prihliadnutím na vekovú kategóriu vzdelávaných,
- disponuje komplexnými teoretickými vedomosťami z hudobnej informatiky,
- vie využívať moderné digitálne prostriedky a médiá v praxi,
- dokáže realizovať a organizovať tímovú prácu,
- vie využívať vedomosti pri vytváraní zvukového záznamu,
- vie posúdiť kvalitu spracovaného zvuku,
- pozná techniku post-produkčného spracovania zvukového záznamu,
- dokáže uplatniť vedomosti z oblasti dramaturgie pri tvorbe zvukového projektu.
Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení:
- Učiteľ základnej umeleckej školy,
- Vychovávateľ (okrem vychovávateľa pre deti so špeciálnymi potrebami),
- Pedagogický asistent,
- Koordinátor vzdelávacích aktivít.
Absolvent špecializácie Zvuková tvorba je pripravený aj na neučiteľskú špecializáciu. Je schopný využívať všetky nadobudnuté schopnosti definované v profile absolventa aj v profesionálnej praxi. Nachádza tak uplatnenie v nasledovných doplnkových pracovných pozíciách v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z.z. Štatistického úradu Slovenskej republiky:
- Zvukár,
- Mikrofonista – asistent zvuku.