učiteľstvo hudobného umenia
Opis študijného programu: Opis
Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia disponuje vedomosťami z oblasti hudobnej didaktiky a hudobnej pedagogiky (Hudobná pedagogika, Hudobná didaktika). Má rozšírené vedomosti z hudobnej histórie domácej proveniencie (Dejiny hudobnej kultúry na Slovensku, Súčasná slovenská hudba). Ovláda prácu s hudobným textom v celej komplexnosti a tieto zručnosti dokáže integrovať do hudobno-vzdelávacieho procesu (Práca s partitúrou I, II). Má schopnosť integrovať vedomosti a skúsenosti získané z praktickej hudobnej prípravy jednotlivcov a kolektívu. Na základe získaných vedomostí a zručností vie jednoznačne komunikovať závery a tvorivo riešiť problémy učiteľskej praxe (Pedagogická prax, Tímová práca). Preukazuje schopnosť manažovať kultúrne podujatia a vytvárať hudobné kolektívy (Manažment hudobnej a divadelnej kultúry, Spevácky zbor I, II, III). Absolvent študijného programu je kvalifikovaným učiteľom hudby na základných školách, základných umeleckých školách, stredných odborných školách, ako aj vychovávateľom a pedagogickým asistentom v súlade s Vyhláškou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a šporu Slovenskej republiky č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a v súlade so zákonom 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Má schopnosť integrovať hudobnoteoretické vedomosti do hudobno-vzdelávacieho procesu, Má rozšírené hudobné zručnosti a vie tvorivo organizovať výchovno-vzdelávací proces druhého stupňa základných škôl (ISCED 2A, 2B), základných umeleckých škôl (ISCED 1B, 2B) a konzervatórií (ISCED 5B).
V špecializácii Hra na nástroji/Spev preukazuje rozvinuté hudobné zručnosti v hre na zvolenom hudobnom nástroji (Hra na klavíri, Hra na organe, Hra na gitare, Hra na flaute, Hra na akordeóne, Hra na klarinete, Hra na husliach) alebo v speve (Spev). Disponuje vedomosťami z oblasti metodiky daného nástroja alebo spevu. Má kompetencie uplatniť nadobudnuté vedomosti a zručnosti predovšetkým v rámci hudobného odboru na základných umeleckých školách. Absolvent je spôsobilý vykonávať profesijnú činnosť v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z. z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, a to v kategórii Učiteľ základnej umeleckej školy. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pedagogickej činnosti, ktoré sú upravené v zákone č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, vo vyhláške č. 1/2020 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v znení neskorších predpisov.
V špecializácii Hudobnodramatická tvorba preukazuje vedomosti z oblasti metodiky a didaktiky v hudobnodramatickej oblasti (Metodika hudobnodramatickej výchovy). Disponuje vedomosťami z dejín slovenského divadla (Dejiny slovenského divadla) a komplexnými zručnosťami v oblasti réžie, scénografie a kostýmu, bábkovej tvorby (Základy bábkoherectva, Réžia I – III, Scénografia a kostým). Získané odborné znalosti a zručnosti dokáže prepájať pri tvorbe samostatného hudobnodramatického projektu väčšieho rozsahu. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým ako učiteľ na ZUŠ, môže sa však uplatniť tiež ako pedagóg v centrách voľného času, v rôznych záujmových krúžkoch, ako vedúci umeleckých združení – napríklad ochotníckych divadiel a podobne.
V špecializácii Zvuková tvorba preukazuje vedomosti z oblasti metodiky učenia princípov zvukovej tvorby, práce so zvukom a postprodukcie (Metodika zvukovej tvorby, Strihová skladba). Disponuje rozšírenými vedomosťami z oblasti priestorovej akustiky (Priestorová akustika, Vývoj zvukového ideálu) a vie ich na základe didaktickej redukcie vhodne implementovať do vzdelávacieho procesu. Získané vedomosti a zručnosti dokáže prepájať v širších kontextoch presahujúcich odbor štúdia. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti uplatňuje predovšetkým v rámci hudobného odboru v programe Hudba a počítač a odboru audiovizuálnej a multimediálnej tvorby na základných umeleckých školách. Zároveň je absolvent spôsobilý vykonávať profesijnú činnosť v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z. z. Štatistického úradu Slovenskej republiky, a to v kategórii Majster zvuku.
Absolvent študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia:
· vie využívať rozšírenú hudobnú terminológiu v praxi,
· disponuje rozšírenými vedomosťami z hudobnej histórie,
· vie využívať hudobnú literatúru v praxi,
· vie pracovať s hudobnou partitúrou,
· disponuje medziodborovými vedomosťami,
· vie implementovať metodológiu vzdelávania,
· vie využívať vedomosti z odborovej didaktiky v praxi,
· orientuje sa v sústave Medzinárodnej klasifikácie vzdelávania ISCED,
· dokáže plánovať, organizovať a vyhodnocovať výchovno-vzdelávací proces.
Okrem všeobecných hudobných vedomostí a zručností absolvent študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia preukazuje špecifické zručnosti podľa zvolenej špecializácie:
A. Absolvent špecializácie Hra na nástroji/Spev:
· disponuje rozvinutými hudobnými schopnosťami a zručnosťami v hre na hudobnom nástroji/speve,
· vie aplikovať vo vyučovacom procese nadobudnuté vedomosti z oblasti metodicko-didaktických aspektov vyučovania hry na nástroji/speve s
ohľadom na hudobný vývoj žiaka,
· má schopnosť optimálne formovať hudobný rast žiaka,
· dokáže realizovať a organizovať tímovú prácu,
· má rozvinuté zručnosti samostatne sa ďalej vzdelávať,
· disponuje komplexnými vedomosťami o využívanom hudobnom materiáli,
· orientuje sa v notovom zápise s prihliadnutím na druh, žáner a štýl skladby,
· dokáže profesionálne rozvíjať tvorivosť žiakov.
B. Absolvent špecializácie Hudobnodramatická tvorba:
• pozná detailne problematiku dejín divadla jednotlivých období a proveniencií ako predpoklad – okrem iného - vyučovania
predmetu Seminárna práca z dejín dramatickej tvorby na ZUŠ,
· disponuje detailnými vedomosťami z oblasti teórie divadla,
· má schopnosť aplikovať teoretické poznatky z pedagogiky, metodiky a didaktiky do vzdelávacieho procesu v oblasti inscenačnej
literárnodramatickej a hudobnodramatickej tvorby (hudobnodramatickej tvorby ako literárnodramatickej tvorby so zastúpením hudobnej
zložky),
· má schopnosť pedagogicky interpretovať literárnodramatické a hudobnodramatické dielo,
· disponuje vedomosťami a zručnosťami z oblasti dramatiky, slovesnosti, javiskovej reči a javiskového prednesu ako predpoklad vyučovania
príslušných predmetov na ZUŠ (improvizácia v dramatických situáciách, dialóg s predmetom, dychová opora, ovládanie rečového
ústrojenstva,
rezonancia v maske, výslovnosť úžinových a polozáverových spoluhlások, práca s hovoreným slovom, artikulačné cvičenia, prednes literárneho
textu, gradácia v prednese, cvičenia na vyjadrenie podtextu, práca s monológom, dramaturgia prednesu, práca s intonáciou, temporytmom,
dôrazom a pauzou, autorská tvorba, detská literatúra, tvorivé písanie, hra so slovami, absolventský umelecký prednes),
· orientuje sa detailne vo výtvarnom umení s dôrazom na oblasť divadelnej scénografie a kostýmu,
· má schopnosť vytvoriť výtvarnú koncepciu divadelnej inscenácie,
· disponuje teoretickými vedomosťami a praktickými schopnosťami pre javiskový pohyb ako predpoklad vyučovať ho na ZUŠ (prízemný pohyb,
koordinačné cvičenia, skoky, tance, ľudový tanec a ľudový tanec so spevom, súčasný tanec so spevom, základy akrobacie, koordinačné
cvičenia s predmetom, pohybovú improvizáciu na daný hudobný námet, pohyb v absolventskom predstavení),
· má schopnosť vytvoriť pre potreby divadelného predstavenia choreografiu,
· dokáže viesť herca ako predpoklad vyučovať na ZUŠ dramatickú etudu, pravdivé konanie postavy v etude, kontakt s partnerom, konferovanie,
reportáž, improvizáciu na daný hudobný námet, dramatickú etudu s vtipnou pointou, etudu s výmenou rolí, etudu na základe príbehu, úlohu v
absolventskom predstavení,
· disponuje vedomosťami a zručnosťami v oblasti bábkarskej tvorby ako predpoklad vyučovania príslušných predmetov na ZUŠ,
· má schopnosť aplikovať teoretické znalosti o divadelnej dramaturgii do vlastnej dramaturgickej tvorby ako predpoklad vyučovať na ZUŠ
rozbor textu, dramaturgiu prednesu, cvičenia na vyjadrenie výrazových variantov,
· dokáže uplatniť teoretické znalosti z danej špecializácie v inscenačnej praxi,
· vie definovať hlavné zložky prípravy divadelnej inscenácie a realizovať ich v praxi,
· dokáže vytvoriť podrobný scenár a režijnú knihu divadelnej inscenácie ako predpoklad vyučovať na ZUŠ autorskú tvorbu, jednoduchý scenár,
stavbu jednoduchého dramatického tvaru, vlastnú tvorbu scenára z etudy, autorskú tvorbu-príbeh, vlastnú tvorba scenára – využitie v
absolventskom predstavení,
· disponuje predpokladmi vytvoriť rozsiahlejšiu divadelnú inscenáciu ako predpoklad vyučovať na ZUŠ prácu v súbore, tvorbu divadelného
predstavenia a vytváranie súborových programov,
· vie posúdiť kvalitu hudobnodramatickej inscenácie podľa jasne stanovených a zrozumiteľných kritérií.
C. Absolvent špecializácie Zvuková tvorba:
· disponuje rozšírenými vedomosťami o možnostiach zvukových technológií,
· vie využívať znalosti z priestorovej akustiky v praxi,
· pozná rozšírenú fyzikálnu terminológiu,
· vie definovať základné odporúčania pre budovanie technického zázemia pre spracovanie zvuku a zvukového záznamu,
· má schopnosť optimálne redukovať požiadavky na technické vybavenie s prihliadnutím na vekovú kategóriu vzdelávaných,
· dokáže implementovať vedomosti z hudobnej informatiky do procesu vzdelávania,
· vie využívať moderné digitálne prostriedky a médiá v praxi,
· dokáže manažovať rozsiahlejšie tímové projekty,
· disponuje rozšírenými vedomosťami o procese vytvárania a úpravy zvukového záznamu.
Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo hudobného umenia nachádza uplatnenie na pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení:
· učiteľ základnej školy,
· učiteľ základnej umeleckej školy,
· učiteľ strednej odbornej školy,
· vychovávateľ (okrem vychovávateľa pre deti so špeciálnymi potrebami),
· pedagogický asistent,
Absolvent špecializácie Zvuková tvorba je pripravený aj na neučiteľskú špecifikáciu. Je schopný využívať všetky nadobudnuté schopnosti definované v profile absolventa aj v profesionálnej praxi. Nachádza tak uplatnenie v nasledovných doplnkových pracovných pozíciách v súlade so Štatistickou klasifikáciou zamestnaní definovanou Vyhláškou 516/2011 Z.z. Štatistického úradu Slovenskej republiky.:
· Majster zvuku.
Ide o neučiteľskú špecifikáciu, kedy je absolvent schopný využívať všetky nadobudnuté schopnosti definované v profile absolventa aj v profesionálnej praxi.