L3 banner studium new

didaktika technických predmetov

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: doktorandské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Alena Hašková, prof., PaedDr., CSc.
Fakulta: Pedagogická fakulta

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán Študijný plán EN
Predmety študijného programu: Informačné listy
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent tretieho (doktorandského) stupňa štúdia študijného programu Didaktika technických predmetov odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy preukázal systematické porozumenie histórii, vývoju a najnovším vedeckým poznatkom v oblasti pedagogických vied v špecifickom zameraní na odborovú didaktiku technických predmetov. Osvojil si vedomosti z metodológie pedagogického výskumu, zručnosti a metódy pedagogického výskumu, preukázal schopnosti koncipovať a projektovať, konštruovať a plánovať, realizovať a vyhodnocovať pedagogický výskum a interpretovať jeho výsledky v súlade s princípmi vedeckej integrity a publikačnej etiky. Svojimi výstupmi tvorivej činnosti prispel k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania v oblasti odborovej didaktiky technických predmetov a preukázal svoju zorientovanosť v najnovších vedeckých poznatkoch v príslušnej oblasti v medzinárodnom kontexte.  Absolvent je schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov najmä súvisiacich s oblasťou vlastnej expertízy v rámci odborovej didaktiky technických predmetov. Je schopný pracovať s národnými a medzinárodnými zdrojovými databázami. Je schopný pracovať ako člen výskumného tímu, ale aj riadiť vlastný výskum. Je spôsobilý interdisciplinárne a medziodborovo spolupracovať, podieľať sa na medzinárodnej spolupráci v odbore, dokáže komunikovať s odbornou a laickou verejnosťou a prezentovať výsledky vlastného výskumného procesu a expertízy. Dokáže sa zapájať do vedeckej komunikácie v oblasti hlavného a súvzťažného odboru, publikoval výsledky svojho skúmania a zúčastňoval sa na rozvoji hlavného a súvzťažného odboru. Vie presvedčivo argumentovať vzťahy medzi teóriou a empíriou, prichádza s vlastnými závermi, originálnymi návrhmi a progresívnymi riešeniami problematiky v nosných oblastiach hlavného a súvzťažného študijného odboru.

Očakáva sa, že absolvent bude schopný v akademickom a profesionálnom kontexte rozvíjať poznanie v oblasti pedagogických vied s akcentom na teóriu vyučovania technických disciplín na všetkých stupňoch a v rôznych formách vzdelávania, podporovať technický, spoločenský a kultúrny pokrok v spoločnosti, zúčastňovať sa verejného diskurzu, ovplyvňovať verejnú mienku v prospech plnenia cieľov rozvoja odboru učiteľstvo a pedagogické vedy, prinášať a formulovať inovatívne a nové výskumné problémy a témy, navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné alebo pracovné postupy v oblasti pedagogických vied v zameraní na odborovú didaktiku technických predmetov, dopĺňať a upresňovať vedecký jazyk odboru a nové okruhy poznatkov najmä v oblasti vlastnej expertnosti, a dokáže si plánovať vlastný rozvoj a ďalšie systematické vzdelávanie. Očakáva sa, že bude schopný syntetizovať čiastkové poznatky a aplikovať systémový prístup pri skúmaní a analyzovaní problémov technického vzdelávania jednak ako samostatného celku a jednak ako súčasti ekonomických, ekologických aj kultúrnych aspektov života spoločnosti.

Vedomosti: Absolvent má systematický, ucelený a komplexný súbor vedomostí v oblasti pedagogických vied, odborovej didaktiky a v rámci didaktiky technických predmetov sa vyznačuje expertnosťou na oblasť vymedzenú tematikou jeho dizertačnej práce. Súbor jeho vedomostí sa vyznačuje porozumením vzťahov k iným častiam odboru a k súvisiacim odborom. Má hlboké poznanie teórií, sofistikovaných metód a postupov pedagogickej metodológie, výskumu a vývoja na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám ako základ pre inovácie a originalitu v pedagogickej praxi alebo výskume.

Zručnosti: Absolvent vie aktívnym spôsobom získavať nové znalosti a informácie v oblasti pedagogických vied a odborovej didaktiky, vie ich kriticky analyzovať a prehodnocovať, formulovať a overovať nové hypotézy, úsudky a stratégie v oblasti vlastnej expertnosti, aplikovať zistenia vlastnej práce vyplývajúce z teoretickej analýzy a vlastného vedeckého bádania komplexného pedagogického aj interdisciplinárneho charakteru. Vie navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné a pracovné postupy v oblasti pedagogických vied, odborovej didaktiky a edukačných profesií. Dokáže identifikovať svetový vedecký a inovačný vývoj v pedagogike a v príbuzných odboroch a využívať ho v smerovaní a rozvoji svojho odboru, s integráciou vedomostí z rôznych oblastí.

Kompetencie: Absolvent sa vyznačuje kritickým, nezávislým a analytickým myslením o javoch edukačnej reality a vzťahoch medzi nimi v meniacich sa spoločenských podmienkach so zohľadnením vedeckých a etických aspektov. Dokáže projektovať, realizovať, vyhodnocovať a interpretovať vlastný výskum v rámci pedagogických vied najmä v zameraní na didaktiku technických predmetov, prezentovať výsledky výskumu a vývoja pred odbornou a laickou komunitou, vyznačuje sa zodpovednosťou a vodcovstvom oblasti technického vzdelávania, je schopný plánovať a realizovať vlastný rozvoj a rozvoj spoločnosti v kontexte vedeckého a technického pokroku.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent tretieho (doktorandského) stupňa štúdia študijného programu Didaktika technických predmetov odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy sa na základe nadobudnutých odborných znalostí a zručností uplatní ako samostatný vedecký pracovník, odborný expert v pedagogicky a metodicky činných inštitúciách výchovno-vzdelávacieho, odborného a mienkotvorného zamerania. Môže pôsobiť v oblasti vedy a základného a aplikovaného výskumu, v oblasti školstva (predovšetkým ako vysokoškolský učiteľ), v oblasti vzdelávania domáceho a medzinárodného charakteru a v oblasti štátnej a verejnej správy. Absolvent študijného programu sa podľa Sektorovej rady pre vzdelávanie, výchovu a šport (https://sustavapovolani.sk/sektorova_rada-35#t-zoznam-garantovanych-zamestnani) uplatní ako odborný asistent vysokej školy/Assistent profesor (príslušnosť k povolaniu : učiteľ vysokej školy, regulácia Zákon č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), ktorý vykonáva vzdelávaciu (pedagogickú), vedecko-výskumnú, publikačnú a výchovnú činnosť na vysokej škole. Autorsky, resp. spoluautorsky sa podieľa na aktívnych výstupoch z týchto činností. Vedie prednášky z vybraných kapitol, seminárov a cvičení, hodnotí študentov, vedie a oponuje záverečné práce v prvých dvoch stupňoch vysokoškolského vzdelávania, tvorí študijné materiály. Vykonáva konzultácie pre študentov, zabezpečuje exkurzie a odbornú prax pre študentov. Zúčastňuje sa na výskumnej, vývojovej alebo umeleckej činnosti pracoviska a zverejňovaní výsledkov v časopisoch a na vedeckých, odborných alebo umeleckých podujatiach. Odborný asistent s vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa skúša na štátnych skúškach v bakalárskych študijných programoch. Absolvent sa uplatní aj ako pracovník/manažér v oblasti výskumu a vývoja (vedecko-výskumný pracovník), ktorý tvorivým spôsobom aplikuje vedecké poznatky a výskumné metódy pri výskume a vývoji nových postupov a metód v oblasti edukácie, podieľa sa na zabezpečovaní konkrétnych procesov alebo nových projektov s rôznou náročnosťou a zložitosťou v oblasti edukačných vied. Ďalší okruh potenciálnych možností jeho uplatnenia v praxi predstavujú vládne a mimovládne organizácie a inštitúcie tretieho sektora.

Informácie o prijímacom konaní:

Pedagogická fakulta

PF exterier
Webové sídlo: www.pf.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color