pedagogika hudobného a hudobno-dramatického umenia
Absolvent nadobúda kompetencie pre vedeckú prácu v oblasti vymedzenej programom Pedagogika hudobného a hudobnodramatického umenia: preukazuje systematické porozumenie odboru štúdia a osvojil si zručnosti a metódy vedeckého výskumu spojené s daným odborom zodpovedajúcim aktuálnemu stavu poznania v odbore; vie samostatne identifikovať, analyzovať a riešiť náročné odborovo-didaktické problémy empirického a konceptuálneho charakteru; preukazuje schopnosť koncipovať, konštruovať, realizovať a upravovať podstatnú časť výskumu s vedeckou integritou; prispieva pôvodným výskumom k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania prostredníctvom realizácie rozsiahleho súboru prác, z ktorých niektoré sú hodné recenzného publikovania; je schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov; dokáže komunikovať s kolegami, širšou vedeckou komunitou aj laickou verejnosťou svoju oblasť expertízy; je schopný prezentovať trendy slovenskej hudobnej a umeleckej výchovy na Slovensku a v zahraničí a podieľať sa na riešení otázok organizácie hudobného školstva; je schopný v akademickom a profesionálnom kontexte podporovať technický, spoločenský alebo kultúrny pokrok v spoločnosti založenej na vedomostiach.
Absolvent študijného programu má nasledujúce vedomosti, zručnosti a kompetencie v oblasti pedagogiky hudobného a hudobnodramatického umenia (Národný kvalifikačný rámec SR, Európsky kvalifikačný rámec):
Vedomosti: má systematický, ucelený a komplexný súbor vedomostí v danej oblasti potrebné pre samostatnú vedecko-výskumnú činnosť, vrátane poznania a porozumenia vzťahov k iným častiam odboru a k súvisiacim odborom, má hlboké poznanie teórií, sofistikovaných metód a postupov vedy a výskumu na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám.
Zručnosti: vie aktívnym spôsobom získavať nové znalosti a informácie, kriticky ich analyzovať a prehodnocovať a využívať ich v teórii i praktických aplikáciách pre rozvoj odboru, dokáže aplikovať a tvorivým spôsobom zdokonaľovať a rozvíjať teórie a výskumné, vývojové a inovačné postupy v odbore a vytvárať nové, dokáže identifikovať svetový vedecký a inovačný vývoj v odbore a v príbuzných odboroch a využívať ho v smerovaní a rozvoji odboru s integráciou vedomostí z rôznych oblastí, dokáže plánovať a realizovať vedecko-výskumnú projektovú činnosť samostatne alebo v inštitucionálnych, národných alebo medzinárodných tímoch, je schopný tvoriť a zúčastňovať sa na vývoji metodických materiálov (učebné texty, učebné pomôcky, testy pre vedecký výskum a pod.). Svoje vedeckovýskumné výsledky a pedagogické skúsenosti vie prezentovať na domácich aj zahraničných vedeckých podujatiach aj vo forme domácich a zahraničných publikačných výstupov.
Kompetencie: dokáže plánovať a iniciovať riešenie komplexných problémov/projektov, vrátane formulovania cieľov, prostriedkov a metód v oblasti vývoja v odbore, vie posudzovať a modifikovať vlastnú odbornú činnosť v širšom kontexte, vo vzťahu na dlhodobý dopad v danej oblasti a z hľadiska sociálnych, etických, environmentálnych a ďalších kritérií, je pripravený formulovať informácie o výstupoch a záveroch vedeckej, výskumnej a vývojovej práce na medzinárodnej úrovni a riadiť rozsiahle výskumné úlohy a tímy, dokáže aktívne pracovať v odborných komisiách, redakčných radách, organizačných výboroch domácich i medzinárodných podujatí, efektívne kooperovať s pedagógmi a vedeckými pracovníkmi príbuzných odborov, ako aj zvyšovať svoj odborný kvalifikačný rast formou celoživotného vzdelávania.
Výstupy vzdelávania:
- študijná časť (min. 70 kreditov = povinné predmety: 50 kreditov, povinne voliteľné predmety: min. 20 kreditov);
- vedecká časť (min. 46 kreditov = publikačné výstupy + vystúpenia na vedeckých/odborných podujatiach + projektová činnosť + organizácia vedeckých/odborných podujatí + editorská/posudzovateľská činnosť), publikovanie výstupu kategórie A (min. 20 kreditov);
- absolvovanie stáže na zahraničnej výskumnej/vzdelávacej inštitúcii (min. 10 dní);
- štátna skúška + obhajoba dizertačnej práce (min. 39 kreditov).
Absolvent je spôsobilý pôsobiť vo vedeckých ústavoch, na vysokých školách, vzdelávacích a výskumných pracoviskách, metodických centrách, pedagogických ústavoch, umeleckých inštitúciách, v riadiacej činnosti kultúrnych a osvetových stredísk a na rôznych oddeleniach a úrovniach v oblasti hudobnej kultúry.
Absolvent sa môže uplatniť ako vysokoškolský učiteľ odborovej didaktiky, resp. predmetu súvisiaceho s odborom učiteľstvo hudobného a hudobnodramatického umenia; ako výskumný a metodický pracovník v odborovej didaktike pre rezortné výskumné a metodické pracoviská, koncepčno-programový a riadiaci pracovník štátnej správy v školstve a kultúrno-osvetových inštitúciách.
Absolvent doktorandského študijného programu Pedagogika hudobného a hudobnodramatického umenia nachádza uplatnenie na nasledovných pracovných pozíciách, vymedzených Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení
(https://www.sustavapovolani.sk/register_zamestnani):
· vysokoškolský učiteľ – odborný asistent,
· metodik v oblasti výchovy a vzdelávania.