stredoeurópske areálové štúdiá
Študijný program v súlade so svojím názvom podporuje kľúčové priority vyšehradskej spolupráce – rozvíjanie povedomia o stredoeurópskej identite, prezentácie kultúrneho a literárneho dedičstva, odkazu a hodnôt regiónu V4, rozvoj spolupráce v kultúrnej oblasti i presadzovanie záujmov regiónu V4.
Cieľom študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlou filologickou, komunikačnou a kultúrnou kompetenciou nevyhnutnou pre inovácie a originalitu vo výskume. Absolvent preukazuje poznanie princípov a hlavných zásad študijného odboru v jeho vzťahovo-výkladovej komplexnosti, argumentačnej presvedčivosti a výpovednej hodnote vrátane interakcií so súvisiacimi odbormi. Vyznačuje sa nezávislým, kritickým a analytickým myslením, má rozvinuté predpoklady na riešenie náročných výskumných problémov s vysokým stupňom originality a spoločenského prínosu, na tvorivé formulovanie a programovanie vedeckých úloh. Je schopný reflektovať etické a spoločensko-kultúrne stránky vedeckej práce, zverejňovania jej výsledkov a ich tvorivej aplikácie v praxi. Pozná teoreticko-metodologické stránky a vedecké metódy výskumu so zameraním na kontextovú jazykovedu, inovačné výskumy v oblasti jazykov krajín V4 patriacich do stredoeurópskeho jazykového zväzu, resp. k tzv. podunajskému jazykovému areálu, na literárno-historickú, literárno-teoretickú i literárno-kritickú reflexiu literárnych fenoménov v špecifickom zameraní na oblasť krajín V4. Je pripravený individuálne i skupinovo projektovať, profesionálne organizovať, jednoznačne vymedziť zameranie výskumu, tvorivo koordinovať projektový tím a kultivovane napĺňať vedecký výskum vymedzenej oblasti ako odborno-komunikačne kompetentný a metodicky fundovaný špecialista s výrazným interdisciplinárnym zázemím. Dokáže adekvátne zvoliť predmet vedeckého bádania, techniky zisťovania, nadobúdania, verifikovania a spracúvania údajov a zvládnuť diagnostiku a prognózovanie vedeckého výskumu. Pozná vedecké metódy základného i aplikovaného výskumu, ovláda organizačné formy i hlavné zásady vedeckej spolupráce, rešpektuje zásady kritiky, spracúvania podnetov, projektov a koncepcií.
Ovláda postupy vedeckej diskusie, výber a používanie prostriedkov a foriem výskumnej metakomunikácie na publikovanie výsledkov a ich uplatňovanie pred odbornou komunitou a širšou kultúrnou verejnosťou doma i v zahraničí.
Absolvent popri svojej vedeckej činnosti dokáže prakticky prezentovať – i v cudzom jazyku – regionálne osobitosti konkrétnych krajín stredoeurópskeho areálu, má odborné kompetencie i zručnosti v rámci zabezpečenia, získania, spracovávania a uchovávania informácií, tvorby a aktualizácie informačných zdrojov v oblasti jazyka a kultúry jednotlivých regiónov stredoeurópskeho kultúrneho areálu.
Uvedomuje si vývinové trendy a aplikačné možnosti filologických výskumov a e schopný reflektovať etické a spoločensko-kultúrne stránky vedeckej práce a ej tvorivého zužitkúvania v praxi. Plánuje si vlastný rozvoj a ďalšie systematické vzdelávanie.
Vedomosti absolventa: Absolvent je schopný na základe vedomého kontrastovania jazykových fenoménov na všetkých jazykových rovinách identifikovať diskrepantné lingvistické javy a na základe rozsiahlej kulturologickej kompetencie anticipovať dispozičné správanie nositeľov cudzej či materskej kultúry a usmerniť ich v ich interakcii, realizovať špecifické stratégie a techniky prekladu i tlmočenia v rovine bežnej komunikácie. Absolvent ovláda spôsoby a metódy komunikácie. Dokáže identifikovať vzdelávacie potreby a stanoviť metódy, formy a obsah vzdelávania odborných predmetov pre dosahovanie požadovaných študijných výsledkov. Pozná metódy plánovania, organizácie a vyhodnocovania vzdelávacej činnosti na seminároch a cvičeniach, ako aj etické princípy vedeckej práce.
Zručnosti absolventa: Absolvent je schopný vykonávať vzdelávaciu, vedecko-výskumnú i publikačnú činnosť na vysokej škole a aktívne sa podieľať na výstupoch z týchto činností. Dokáže viesť prednášky z vybraných kapitol, seminárov i cvičení, rozložiť učebné osnovy a vzdelávacie ciele do jednotlivých tematických celkov, pripravovať zadania na písomné práce študentov, prispôsobiť výklad problematiky schopnostiam študentov, uplatňovať analytické i kreatívne myslenie vo vyučovacom procese, prostredníctvom názorného a problémového vyučovania viesť študentov k vlastnému objavovaniu, motivovať ich k záujmu o získavanie poznatkov v danom predmete a k zapájaniu sa do študentskej vedeckej činnosti, hodnotiť študentov, realizovať konzultácie pre študentov, školiť i oponovať bakalárske a diplomové práce, vytvárať učebné texty a vysokoškolské skriptá. Je schopný zapájať sa do výskumnej činnosti pracoviska a zverejňovať výsledky svojich výskumov v odborných textoch, vedeckých a odborných príspevkoch, monografiách.
Kompetencie absolventa: Študijný program kladie dôraz, aby absolventi nadobudli kompetencie všeobecného charakteru ako komunikačné kompetencie v slovenskom i minimálne v dvoch cudzích (svetovom i regionálnom) jazykoch, sociálne, občianske, osobnostné i emocionálne kompetencie, matematickú, ekonomickú, finančnú, mediálnu, technickú i digitálnu gramotnosť, environmentálnu i zdravotnú gramotnosť, ale aj špecifické kľúčové kompetencie ako organizovanie a plánovanie práce, schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť, podnikavosť, tvorivosť. Absolvent disponuje schopnosťou analytického i kritického, strategického i koncepčného myslenia. Vzhľadom k svojmu postaveniu v príslušnej inštitúcii musí byť vybavený aj vodcovskými schopnosťami a adekvátnou mierou podnikavosti, schopnosťou kultivovaného slovného i písomného prejavu na vysokej úrovni, komunikácie s verejnosťou i médiami.
Prenositeľné spôsobilosti absolventa: koncepcia študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá kladie dôraz aj na prenositeľné spôsobilosti absolventa, uplatniteľné v rôznych prostrediach a profesiách: komunikačné schopnosti (komunikácia na kvalitnej úrovni aspoň v jednom svetovom jazyku (anglickom a nemeckom) a regionálnom jazyku (maďarčina, čeština, poľština)); schopnosť pracovať v interkultúrnom / medzinárodnom prostredí, prezentačné zručnosti (aktívna prezentácia výsledkov vlastnej tvorivej činnosti), uvažovanie v súvislostiach (stredoeurópskeho a slovenského kontextu, analýza a syntéza poznatkov); rozvoj kreativity (určenie cieľa úlohy, hľadanie riešenia, inovatívnosť), rozvoj samostatného a kritického myslenia (o. i. schopnosť určiť relevantnosť informácií a zdrojov); schopnosť tímovej práce i viesť kolektív, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery; metakognitívne schopnosti súvisiace so zvládnutím náročnej študijnej záťaže (plánovanie štúdia/práce, definovanie cieľov, analýza zdrojov, hľadanie riešení); digitálne zručnosti (aktívne vyhľadávanie informácií v rôznych databázach, využívanie lingvistických a literárnych portálov, určenie ich relevantnosti, spracovanie získaných dát, prezentácie projektov a pod.).
Absolventi študijného programu Stredoeurópske areálové štúdiá na doktorandskom stupni štúdia sa môžu na základe Štatistickej klasifikácie zamestnaní i z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu uplatniť ako odborní asistenti vysokej školy.
Absolvent sa môže zamestnať aj v akadémiách vied a výskumných ústavoch v pozícií postdoktoranda (tvorivý zamestnanec vedy, výskumu a vývoja) alebo vedeckého pracovníka v oblasti stredoeurópskeho kultúrneho i literárneho dedičstva.
Z pohľadu uplatnenia absolventa sa potenciál študijného programu odzrkadľuje aj v schopnosti vykonávať pracovné činnosti. Na základe katalógu pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov je absolvent tretieho stupňa schopný vykonávať nasledujúce pracovné činnosti:
- tvorivé riešenie úloh rozvoja vedy a techniky s realizáciou ich výsledkov v hospodárskej a spoločenskej praxi vrátane odborného vedenia kolektívu;
- tvorivé riešenie úloh rozvoja vedy a techniky s vopred nešpecifikovanými výstupmi, ktoré majú zásadný význam pre rozvoj vedného odboru, ale aj tvorivé riešenie a koordinovanie úloh rozvoja vedy a techniky, ktorých cieľom je získať nové poznatky a vytvoriť nové hypotézy a teórie na rozvoj daného vedného odboru vrátane odborného vedenia riešiteľského kolektívu pre vedecko-výskumné programy a projekty;
- tvorba koncepcií a koordinovanie projektov medzinárodného významu v nadväznosti na integráciu programov Európskej únie a iných medzinárodných organizácií s cieľom dosiahnuť nové technické alebo technologické riešenia spoločensky závažných problémov.