L3 banner studium new

regionálny cestovný ruch

Študijný odbor: ekonómia a manažment
Stupeň štúdia: bakalárske štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 3 roky
Jazyk poskytovania: maďarský jazyk, slovenský jazyk, anglický jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Lórant Dénes Dávid, prof., Dr. habil., Ph.D.
Fakulta: Fakulta stredoeurópskych štúdií

Opis študijného programu: Opis Opis EN
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán Študijný plán EN
Predmety študijného programu: Informačné listy
Dokumenty v ďalších jazykoch poskytovania: dokumenty
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Cieľom študijného programu Regionálny cestovný ruch je pripraviť takých absolventov, ktorí disponujú dostatočne rozsiahlymi teoretickými vedomosťami o všeobecných ekonomických a manažérskych pojmoch, kategóriách a súvislostiach, v súlade s aktuálnym stavom poznania, ktorí sú na základe nadobudnutých vedomostí schopní riešiť základné ekonomické problémy v cestovnom ruchu, aplikovať rôzne kvalitatívne a kvantitatívne metódy v praxi cestovného ruchu, a ktorí sa vyznačujú analytickým a kritickým myslením pri riešení rôznych ekonomických a manažérskych úloh, ktoré súvisia s poskytovaním služieb a riadením podnikov a organizácií cestovného ruchu.

Oblasť a rozsah zručností, ktorými disponuje absolvent študijného programu, mu umožňuje efektívne a účinne riadiť rôzne typy podnikov a organizácií cestovného ruchu na strednej úrovni manažmentu, prijímať účinné riešenia a predvídať budúci vývoj. Chápanie etických, spoločenských, ekonomických a právnych súvislostí je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov. Absolvent je odborne pripravený do každodennej praxe cestovného ruchu na lokálnej, regionálnej i národnej úrovni, ale rovnako aj k možnému pokračovaniu v druhom – magisterskom – stupni vysokoškolského štúdia.

Absolvent ovláda pojmový aparát ekonómie a manažmentu, disponuje s dostačujúcimi odbornými, interpersonálnymi, informačnými, komunikačnými a profesijnými kompetenciami odborného kvalifikovaného pracovníka v cestovnom ruchu, ktorý dokáže: analyzovať a zhodnotiť potenciál územia z hľadiska rozvoja a využiteľnosti v cestovnom ruchu (prírodná a antropogénna ponuka), rozlišovať jednotlivé typy produktov cestovného ruchu, kompletizovať jednotlivé prvky ponuky a tvoriť konkurencieschopné produkty cestovného uchu, poskytovať jednotlivé druhy služieb cestovného ruchu (ubytovacie, stravovacie, dopravné, voľnočasové, atď.) s ohľadom na prevádzkovo-ekonomické aspekty podnikania v cestovnom ruchu a spoločenskú zodpovednosť, komunikovať min. v jednom svetovom (anglický a nemecký jazyk na úrovni min. B2 podľa SERR) so zákazníkmi a obchodnými partnermi, plánovať, organizovať a riadiť rozličné činnosti v podnikoch a inštitúciách cestovného ruchu (zahájenie podnikania, rozpočtovanie a financovanie, práca s ľuďmi), aplikovať vedomosti z projektového manažmentu, plánovania a kontroly projektov a metód riadenia ľudí zapojených do projektu, orientovať sa v obchodných a pracovno-právnych predpisoch, ktoré sa týkajú cestovného ruchu a podnikania v cestovnom ruchu, používať IKT a pracovať s informačnými systémami v cestovnom ruchu. Odborné vedomosti i zručnosti, ktoré poskytuje študijný plán, sú zároveň dostatočné aj k zvládnutiu odbornej práce pri tvorbe strategicko-taktických a operatívnych dokumentov a programov rozvoja cestovného ruchu (stratégie, koncepcie) rešpektujúc pritom trvalo udržateľný rozvoj územia.

Absolvent študijného programu je schopný tvoriť produkty cestovného ruchu s ohľadom na špecifiká regiónu a v zmysle zásad marketingového riadenia územia, kontrahovať jednotlivé druhy služieb od jednotlivých dodávateľov, navzájom ich kombinovať, organizovať a vytvoriť balík služieb (zájazd), predávať finálne balíky služieb (produkty) individuálnym a inštitucionálnym zákazníkom, riešiť rôzne nepredvídateľné problémy poskytovania služieb cestovného ruchu, komplexne analyzovať rôzne prevádzkovo-ekonomické a administratívne problémy fungovania podnikov a inštitúcií cestovného ruchu (marketing, financie, rozpočtovanie, ľudské zdroje, manažment), vyhodnocovať výsledky činnosti podniku alebo inštitúcie cestovného ruchu (vrátane vyhodnocovania štatistík), vypracovať podnikateľský plán a vykonávať rozličné manažérske úlohy pri podnikaní v cestovnom ruchu, riadiť projekt z hľadiska časového priebehu a stanovených cieľov (riadenie pracovníkov a prostriedkov projektu s ohľadom na čas a stanovené ciele), organizovať prácu a viesť pracovný kolektív, riešiť konflikt záujmov pri rozvoji cestovného ruchu, vypracovať návrh obchodnej zmluvy, posúdiť jej obsah a vyjednať zmluvné podmienky s obchodnými partnermi, pracovať s rôznymi databázami a manažérskymi softvérmi, administrovať webovú stránku, vypracovávať odborné informačné výstupy z databáz a dátových súborov (štatistické prehľady, tabuľky, grafy...).

Študijný program v súlade so svojím názvom podporuje regionálny aspekt rozvoja cestovného ruchu a podporuje u študentov rozvíjanie povedomia o stredoeurópskom regióne, jeho turistickej a kultúrnej identite, prezentácii stredoeurópskeho kultúrneho a prírodného dedičstva a rozvoji spolupráce krajín strednej Európy v oblasti cestovného ruchu.

Vedomosti absolventa: Absolvent disponuje všeobecnými, praktickými a metodologickými vedomosťami z ekonómie a manažmentu, ktoré slúžia ako základ pre prax v cestovnom ruchu. Má teoretické poznatky z makro a mikroekonómie, z regionálnych, národných i medzinárodných ekonomických a politických vzťahov, v súlade s aktuálnym stavom národného a medzinárodného poznania cestovného ruchu ako sociálno-ekonomického a priestorového javu v ekonomike a spoločnosti. Dokáže vymedziť všeobecnú ekonomickú teóriu, definovať teoretické východiská manažmentu a cestovného ruchu, pozná všeobecný pojmový aparát ekonómie a manažmentu, dokáže pomenovať ekonomické a právne aspekty fungovania cestovného ruchu ako sektora národnej ekonomiky a jeho funkčných oblastí (marketing, manažment, financie...). Vie charakterizovať cestovný ruch ako sektor ekonomiky, ktorý má prierezový (mnohoodborový) charakter, vie definovať ekonomický/manažérsky problém v podniku alebo organizácii cestovného ruchu, identifikovať možné riešenia a vyvodiť všeobecné závery, pričom uplatňuje najnovšie vedecké poznatky z oblasti ekonomickej teórie, manažmentu a cestovného ruchu. Okrem iného disponuje vedomosťami o priestorových aspektoch cestovného ruchu a jeho rozvoja na Slovensku a vo svete. Študijný program ďalej umožňuje absolventovi na základe nadobudnutých vedomostí plánovať a realizovať podnikateľskú činnosť v typických odvetviach cestovného ruchu s ohľadom na cieľovú/é skupinu/y a s ohľadom na ekonomické, sociálne a ekologické ciele podnikania.

Zručnosti absolventa: Študijný program Regionálny cestovný ruch poskytuje študentom rozvoj zručností v súlade s dlhodobými požiadavkami trhu práce. Ide predovšetkým o rozvoj schopnosti tvorivo myslieť, kreatívne a zároveň efektívne riešiť problémy a schopnosti pracovať a komunikovať v tíme. Absolvent študijného programu Regionálny cestovný ruch je schopný riešiť základné ekonomické otázky a problémy v cestovnom ruchu, dokáže uplatňovať a aplikovať kvalitatívne a kvantitatívne metódy pri vyhodnocovaní základných ekonomických procesov a javov v podnikoch a destináciách cestovného ruchu a dosiahnuté výsledky prezentovať na primeranej úrovni, aj s využitím IKT. Na základe dostupných ekonomických dát a informácií dokáže zhodnotiť efektívnosť navrhovaných riešení, predpokladať ich účinnosť a možný budúci vývoj s ohľadom na vplyvy vonkajšieho prostredia. Okrem ekonomických a manažérskych zručností disponuje rozvinutými komunikačnými zručnosťami, je schopný komunikovať zrozumiteľne, spisovne a gramaticky správne okrem slovenského jazyka alebo maďarského jazyka (študijný podprogram čiastočne v maďarskom jazyku určený pre maďarsky hovoriacich študentov) minimálne v jednom svetovom jazyku (minimálne na úrovni B2). Tematická náplň jednotlivých predmetov formuje aj schopnosť vytvárať analýzy, koncepcie i prognózy rozvoja v sektore cestovného ruchu (na podnikovej úrovni ako aj na úrovni cieľových miest cestovného ruchu), zhodnotiť navrhované opatrenia z hľadiska možných dopadov na ekonomiku, spoločnosť a životné prostredie. Absolvent je vyzbrojený zručnosťami, vďaka ktorým chápe rôzne súvislosti rozvoja cestovného ruchu v regióne (ekonomické, spoločenské, etické, právne) a ich prejavy v spoločnosti a v jednotlivých funkčných oblastiach ekonomiky. 

Kompetencie absolventa: Študijný program kladie dôraz, aby absolventi nadobudli kompetencie všeobecného aj odborného charakteru. Tvorivosť, flexibilita, schopnosť nezávislého, systematického, analytického a kritického myslenia absolvent nadobúda na základe skúseností s riešením základných ekonomických a manažérskych úloh počas štúdia a odbornej praxe v podnikoch jednotlivých odvetví cestovného ruchu. Absolvent študijného programu je schopný tímovej práce, motivovať a viesť pracovný kolektív, je samostatný vo viacerých oblastiach (v organizovaní a plánovaní práce, v rozhodovaní i riešení vzniknutých problémov), zodpovednosť za kvalitu práce i dodržanie stanovených termínov, za osobnostný rozvoj. Rozvinuté prezentačné schopnosti, rozvinutá znalosť práce s modernými informačnými, komunikačnými a digitálnymi technológiami (digitálna gramotnosť), ako aj ovládanie minimálne jedného cudzieho jazyka na odbornej úrovni absolventovi mu umožňuje uplatniť sa v ekonomickej praxi nielen na domácom, ale aj európskom a globálnom trhu práce.

Koncepcia študijného programu Regionálny cestovný ruch kladie dôraz aj na prenositeľné spôsobilosti absolventa, uplatniteľné v rôznych prostrediach, profesiách a v ďalšom nadväzujúcom štúdiu. Ide predovšetkým o komunikačné schopnosti (komunikácia na adekvátnej úrovni aspoň v jednom svetovom jazyku (anglickom a nemeckom); schopnosť pracovať v interkultúrnom a medzinárodnom prostredí, prezentačné zručnosti (aktívna prezentácia výsledkov vlastnej tvorivej činnosti), uvažovanie v súvislostiach (ekonomických, kultúrnych, priestorových, analýza a syntéza poznatkov); rozvoj kreativity (určenie cieľa úlohy, hľadanie možného riešenia, inovatívnosť), rozvoj samostatného a kritického myslenia (o. i. schopnosť určiť relevantnosť informácií a zdrojov); schopnosť tímovej práce i viesť kolektív, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery; metakognitívne schopnosti súvisiace so zvládnutím náročnej študijnej záťaže (plánovanie štúdia/práce, definovanie cieľov, analýza zdrojov, hľadanie riešení); digitálne zručnosti a pod.


Uplatnenie absolventov:

Absolvent študijného programu Regionálny cestovný ruch sa môže na základe Národnej sústavy kvalifikácií uplatniť ako manažér turistického informačného centra alebo pracovník turistického informačného centra. Môže nájsť uplatnenie ako manažér kvality v cestovnom ruchu, ale aj ako tajný agent prieskumu (mystery shopper) – predovšetkým v typických odvetviach cestovného ruchu (ubytovacie, stravovacie zariadenia, dopravné podniky, cestovné kancelárie). Absolventi študijného programu sú ďalej kvalifikovaní aj na pozíciu manažéra v oblasti marketingu, manažéra pre styk s verejnosťou,  alebo ako manažéra veľkoobchodnej prevádzky.

Z pohľadu registra zamestnaní koncipovaného v súlade s registrom Európskeho sociálneho fondu absolventi študijného programu môžu nájsť uplatnenie v zamestnaniach ako:

-         pracovník turistického informačného centra (back office),

-         produktový špecialista (napr. v rámci činnosti cestovných kancelárií a agentúr – v oblasti organizovania, poskytovania a rezervovania služieb cestovného ruchu, v rámci činnosti oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu v súvislosti s organizovaním, poskytovaním, distribúciou a predajom destinačných produktov cestovného ruchu),

-         riadiaci pracovník (manažér) v oblasti marketingu (buduje dobré meno značky podniku/destinácie cestovného ruchu vytváraním a aplikovaním marketingových stratégií)

-         špecialista marketingových analýz a prieskumu trhu (venuje sa získavaniu, spracovaniu a vyhodnocovaniu štatistických údajov o konkrétnom trhu (cestovného ruchu) alebo vybraných trhových segmentoch, analýze údaje a na ich základe navrhuje vhodnú marketingovú stratégiu).

Z pohľadu uplatnenia absolventa sa potenciál študijného programu odzrkadľuje aj v schopnosti vykonávať pracovné činnosti pri výkone práce vo verejnom záujme. Na základe katalógu pracovných činností podľa Nariadenia vlády č. 341/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov (v znení č. 151/2007 Z. z., 588/2008 Z. z., 423/2009 Z. z., 354/2018 Z. z., 270/2019 Z. z.) je absolvent študijného programu Regionálny cestovný ruch schopný jednak spoločných pracovných činností, jednak činností, ktoré súvisia s cestovným ruchom v oblasti hospodárstva a samosprávy. Ide o nasledovné činnosti:

-         získavanie a spracúvanie informácií a vysvetlení pre verejnosť, masmediálnu oblasť alebo iné inštitúcie (spoločné pracovné činnosti).

-         samostatné zabezpečovanie a spracúvanie návrhov cenových ponúk vrátane tvorby cien (spoločné pracovné činnosti),

-         samostatná odborná práca súvisiaca s čerpaním finančných prostriedkov Európskej únie a iných verejných zdrojov alebo finančných prostriedkov iných finančných nástrojov (spoločné pracovné činnosti),

-         samostatná realizácia spôsobu a foriem marketingu v oblasti propagácie podnikateľského prostredia Slovenskej republiky u zamestnávateľa na celoštátnej úrovni (sektor hospodárstvo).

-         vypracúvanie analýz a hodnotenie regionálneho rozvoja podľa príslušných odvetví (napr. cestovný ruch) na úrovni vyššieho územného celku (sektor samospráva),

-         koordinovanie spolupráce právnických osôb a fyzických osôb na úseku cestovného ruchu a pri zabezpečovaní realizácie programu rozvoja cestovného ruchu na úrovni obce (sektor samospráva).


Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta stredoeurópskych štúdií

FSS exterier
Webové sídlo: www.fss.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color