didaktika anglického jazyka a literatúry
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania[1].
Absolvent študijného programu má nasledujúce schopnosti v oblasti didaktiky anglického jazyka a literatúry (Dublinské deskriptory):
1. preukazuje systematické porozumenie odboru štúdia a osvojil si zručnosti a metódy vedeckého výskumu spojené s daným odborom zodpovedajúcim aktuálnemu stavu poznania v odbore;
2. preukazuje schopnosť koncipovať, konštruovať, realizovať a upravovať podstatnú časť výskumu s vedeckou integritou;
3. prispieva pôvodným výskumom k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania prostredníctvom realizácie rozsiahleho súboru prác, z ktorých niektoré sú hodné recenzného publikovania;
4. je schopný kritickej analýzy, hodnotenia a syntézy nových a zložitých konceptov;
5. dokáže komunikovať s kolegami, širšou vedeckou komunitou aj laickou verejnosťou svoju oblasť expertízy;
6. bude schopný v akademickom a profesionálnom kontexte podporovať technický, spoločenský alebo kultúrny pokrok v spoločnosti založenej na vedomostiach.
Absolvent študijného programu má nasledujúce vedomosti, zručnosti a kompetencie v oblasti didaktiky anglického jazyka a literatúry (Národný kvalifikačný rámec SR, Európsky kvalifikačný rámec):
Vedomosti: má systematický, ucelený a komplexný súbor vedomostí v danej oblasti potrebné pre samostatnú vedecko-výskumnú činnosť, vrátane poznania a porozumenia vzťahov k iným častiam odboru a k súvisiacim odborom, má hlboké poznanie teórií, sofistikovaných metód a postupov vedy a výskumu na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám.
Zručnosti: vie aktívnym spôsobom získavať nové znalosti a informácie, kriticky ich analyzovať a prehodnocovať a využívať ich v teórii i praktických aplikáciách pre rozvoj odboru, dokáže aplikovať a tvorivým spôsobom zdokonaľovať a rozvíjať teórie a výskumné, vývojové a inovačné postupy v odbore a vytvárať nové, dokáže identifikovať svetový vedecký a inovačný vývoj v odbore a v príbuzných odboroch a využívať ho v smerovaní a rozvoji odboru s integráciou vedomostí z rôznych oblastí, dokáže plánovať a realizovať vedecko-výskumnú projektovú činnosť samostatne alebo v inštitucionálnych, národných alebo medzinárodných tímoch, projektovať programy didaktiky jazyka s cieľom zvyšovania efektivity ich vyučovania, je schopný tvoriť a zúčastňovať sa na vývoji metodických materiálov (učebné texty, učebné pomôcky, testy pre vedecký výskum a pod.). Svoje vedeckovýskumné výsledky a pedagogické skúsenosti vie prezentovať na domácich aj zahraničných vedeckých podujatiach aj vo forme domácich a zahraničných publikačných výstupov.
Kompetencie: dokáže plánovať a iniciovať riešenie komplexných problémov/projektov, vrátane formulovania cieľov, prostriedkov a metód v oblasti vývoja v odbore, vie posudzovať a modifikovať vlastnú odbornú činnosť v širšom kontexte, vo vzťahu na dlhodobý dopad v danej oblasti a z hľadiska sociálnych, etických, environmentálnych a ďalších kritérií, je pripravený formulovať informácie o výstupoch a záveroch vedeckej, výskumnej a vývojovej práce na medzinárodnej úrovni a riadiť rozsiahle výskumné úlohy a tímy, dokáže aktívne pracovať v odborných komisiách, redakčných radách, organizačných výboroch domácich i medzinárodných podujatí, efektívne kooperovať s pedagógmi a vedeckými pracovníkmi príbuzných odborov, ako aj zvyšovať svoj odborný kvalifikačný rast formou celoživotného vzdelávania.
Výstupy vzdelávania:
- študijná časť (min. 70 kreditov = povinné predmety: 50 kreditov, povinne voliteľné predmety: min. 20 kreditov);
- vedecká časť (min. 52 kreditov = publikačné výstupy + vystúpenia na vedeckých/odborných podujatiach + projektová činnosť + organizácia vedeckých/odborných podujatí + editorská/posudzovateľská činnosť), publikovanie výstupu kategórie A (min. 20 kreditov);
- absolvovanie stáže na zahraničnej výskumnej/vzdelávacej inštitúcii (min. 10 dní);
- štátna skúška + obhajoba dizertačnej práce (min. 38 kreditov).
[1] Ciele vzdelávania sú v študijnom programe dosahované prostredníctvom merateľných vzdelávacích výstupov v jednotlivých častiach (moduloch, predmetoch) študijného programu. Zodpovedajú príslušnej úrovni Kvalifikačného rámca v Európskom priestore vysokoškolského vzdelávania.
Absolvent je pripravený na nasledujúce povolanie v oblasti Výchova a vzdelávanie
(https://www.sustavapovolani.sk/register_zamestnani):
Odborný asistent vysokej školy
Absolvent študijného programu je pripravený na nasledujúce činnosti v oblasti anglického jazyka a literatúry realizované na vysokej škole:
- pedagogická: smerujúcu k získavaniu a osvojeniu si vedomostí a zručností študentov, vedie vyučovacie hodiny (najmä semináre/cvičenia), vedie a oponuje záverečné práce, zabezpečuje exkurzie a odbornú prax, vykonáva konzultácie pre študentov, pripravuje a realizuje vzdelávacie a vedecké podujatia,
- vedecko-výskumná: zúčastňuje sa na výskumnej činnosti pracoviska, podieľa sa na príprave a implementácii projektov,
- publikačná: tvorí študijné materiály, zverejňuje výsledky výskumnej činnosti pracoviska v publikačných výstupoch a na vedeckých a odborných podujatiach,
- výchovná: smerujúca k formovaniu charakterových, morálnych a vôľových vlastností študenta,
- organizačná: vedie evidenciu o pedagogickej činnosti v predpísanej pedagogickej dokumentácii, podieľa sa na tvorbe základných pedagogických dokumentov, pripravuje koncepčné materiály v oblasti vedy a výskumu pracoviska v súlade s relevantnými dokumentmi v danej oblasti,
- hodnotiaca: hodnotí študentov, hodnotí účinnosť výchovno-vzdelávacej činnosti vo výchove a vzdelávaní, vedie dokumentáciu o jej výsledkoch, skúša na štátnych skúškach, kontroluje a vyhodnocuje vzdelávacie a vedecké podujatia,
- vzdelávacia: vzdeláva sa a implementuje poznatky do praxe.