Posledná rozlúčka s docentkou Máriou Rakovskou
Docentka Mária Rakovská bola jedinečnou tvárou didaktiky fyziky nielen v Nitre, ale i v celom bývalom Československu. Pod jej vedením sa formovali mnohé osobnosti didaktiky fyziky. Do povedomia sa zapísala aj ako členka Jednoty slovenských matematikov a fyzikov v Nitre, redaktorka časopisu Fyzikálne obzory, členka výborov Československej a Slovenskej Fyzikálnej olympiády, spoluorganizátorka vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou DIDFYZ, vedúca oddelenia Didaktickej techniky pri Katedre fyziky (1980 – 1990). V prvom rade bola našou kolegyňou a nezabudnuteľnou Maricou, ako sme ju familiárne volali. Svojim pozitívnym prístupom a ochotou pomáhať v každej situácii si získala srdcia všetkých nás. Jej odchod nás všetkých, ktorí sme ju poznali a prežili s ňou dlhé obdobie, hlboko zasiahol. Budeš nám chýbať.
Doc. RNDr. Mária Rakovská, CSc. Sa narodila 27. 1. 1936 v Bratislave. V roku 1953 maturovala na gymnáziu v Bratislave. Následne v roku 1957 absolvovala štúdium fyziky a chémie na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave. Po niekoľkoročnom pôsobení na poste stredoškolského učiteľa na JSŠ v Piešťanoch (1957 – 1959), DSŠ v Bratislave a JSŠ v Nitre (1959 – 1961) prijala v roku 1961 miesto asistentky, odbornej asistentky na Katedre matematiky a fyziky Pedagogickej fakulty v Nitre (neskôr Katedra fyziky Fakulty prírodných vied UKF v Nitre).
V intenciách svojej vedeckej činnosti využila poznatky zo svojho pôsobenia na stredných školách. V roku 1974 obhájila rigoróznu prácu „Motivácia experimentálnej činnosti žiakov vo fyzike“ na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave a v roku 1980 dizertačnú prácu „Graf fyzikálnej závislosti v školskom kurze fyziky a formovanie žiackych schopností pracovať s grafom“ na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Palackého v Olomouci. Vymenovaním za docentku v roku 1983 získala vedecko-pedagogický titul docent pre odbor teória vyučovania fyziky. Počas dlhoročného pôsobenia na Katedre fyziky sa zúčastnila na mnohých vedeckých konferenciách doma i v zahraničí, kde prezentovala výsledky výskumov získané pri riešení úloh rezortných plánov MŠ R-III-3/7 Rýchlosť zmeny fyzikálnej veličiny a ďalších, ale najmä úlohy ŠPZV VIII-6-7/2 Moderní matematicko-přírodovědní vzdělání, podmínky jeho realizace a účinného výchovného působení, obhájená v roku 1985 v Hradci Králové. Na tieto výskumy nadväzovala hlavná oblasť jej vedeckých záujmov: metodologické problémy mladej vedy teórie vyučovania fyziky, ako i poznávacie metódy v didaktickom modeli fyziky. Od polovice 90. rokov 20. storočia venuje pozornosť otázke využitia informačno-komunikačných prostriedkov vo vzdelávaní učiteľov a žiakov a možnostiam koordinácie prírodovedného vzdelania na nižších stupňoch škôl v rámci grantových úloh. Dôkazom tejto skutočnosti je aj vznik komplexnej a ojedinelej učebnice Prírodovedné vedy – integrovaný prístup (2008, ISBN 978-80-8083-563-7), ktorá bola v spoluautorstve publikovaná v roku 2008 ako finálny produkt projektu KEGA. Pre teóriu a prax vyučovania fyziky bola veľkým prínosom i kolektívna učebnica Kreatívne poznávanie vo fyzike (Nitra, UKF 2005, I SBN 80-8050-915-8), ktorá je prezentáciou nových prístupov vo výučbe moderných oblastí fyziky. Spolupracovala v rámci svojho vedeckého výskumu aj so zahraničnými pracoviskami, napr. s Ústavom fyziky Akadémie pedagogicyznej v Krakowe a Katedrou didaktiky fyziky FPV Univerzity Palackého v Olomouci. Okrem tejto spolupráce absolvovala viacero študijných a prednáškových pobytov, z ktorých obzvlášť významný je pobyt na Pedagogickom inštitúte v Lipecku (1985) a na Univerzite v Amsterdame. V spolupráci s uvedenými pracoviskami vznikli zborníkové a monografické publikácie, napr. K otázkam výskumu prírodovedných schopností žiakov, In. Acta didactica 5. (Nitra, 2002. ISBN 8O-8O5O- 524-1), Integrating Science Elements into the Subject Physics for teachers. In.: Problemy fiziki technologii prepadavania. Vypusk 4. Sbornik naučnych trudov. Lipeck 2000. LPG U. No. 040343, Graphical Models in Science Education. In.:Wiedza fizyčna i jej przekaz 2000. COM S N Krakow l999 (spoluautor Horváthová,D.) ISBN 0239 6700. Science for teachers of physics, chemistry, biology and geography. Proceedings of the Conference Science teacher Training 2000. MBU B. Bystrica (1998) ISBN 8O-8055-149-9, Vývoj didaktiky na Slovensku. Acta Didactica 1. UKF Nitra 1996. I SBN 80-8050-305- 2, Formalism of Interpretation of Physical Function Graphs in School Practice. In.: Fizyka a dydaktyka fizyki. Universytet Opolski. Opole 1996. I SBN 0239-6769 (v spoluautorstve). Významnou mierou sa podieľala na príprave učiteľov fyziky. Aktívne spolupracovala na tvorbe metodických materiálov a zbierok fyzikálnych úloh pre stredné a vysoké školy. Bola školiteľkou doktorandských dizertačných prác v odbore teória vyučovania fyziky. Zapojila sa do riešenia dvoch programov TEMPUS ako spoluriešiteľa a dvoch projektov KEGA v spoluriešiteľstve.
Česť jej pamiatke!
Text: prof. RNDr. Ľubomír Zelenický, CSc., FPVaI – Katedra fyziky
Uverejnené: 9. mája 2024